برگرفته از كتاب ...............نماز وعبادت امام زمان عليه السلام   / عباس عزيزي

 

 

مهدي جان ! هنگام ظهور و حضورت كي فرا مي رسد كه همه ي دل ها منتظر توست و همه مظلومان جهان انتظار قدوم مبارك تو را مي كشند نمازگزارانن همگي منتظر تو هستند كه پشت سر تو نماز را اقامه كنند

مهدي جان ! كي مي آيي تا  نماز را در تمام جهان احياء كني.

 

 

نماز از ديدگاه امام زمان عليه السلام

نماز از ديدگاه امام زمان عليه السلام

 

 

نماز عامل شكست شيطان

هيچ چيز مثل نماز بيني شيطان را به خاك نمي مالد و او را خوار نميكند پس نماز بخوان و بيني شيطان را به خاك بمال.

                                                                          بحار الانوار  ج53 ص 182

 

فضيلت نماز در مسجد مقدس جمكران

حسن بن مثله جمكراني از حضرت مهدي عليه السلام نقل مي كند:

" هركس دو ركعت نماز ( نماز امام صاحب الزمان ) را در اين مكان " مسجد مقدس جمكران بخواند مانند آن است كه دو ركعت نماز در كعبه خوانده باشد.

                                                                       مستدرك الوسايل ج 3 ص 447

 

لازم ترين سجده

سجده ي شكر ( بعد از نماز ) از لازم ترين و واجب ترين سنت هاي مستحبي است."

                                                                           بحار النوار   ج53 ص 161

 

تاخير نماز صبح

ملعون است ملعون است آن كسي كه نماز صبحش را تاخير بياندازد تا زماني كه ستارگان محو شوند.

                                                                             بحار الانوار  ج53  ص16

 

تاخير نماز مغرب

ملعون است ملعون است كسي كه نماز مغربش را تاخير بياندازد تا زماني كه آسمان پديدار شود.

                                                                          بحار الانوار  ج 53 ص  15

 

كراهت سجده بر قبر

سجده بر قبر جايز نيست .                                         احتجاج طبرسي  ج 2 ص 490

 

توحيد حضرت مهدي عليه السلام

حضرت مهدي عليه السلام فرمودند : " نماز و همه اعمالم و زندگي و مرگم براي خداست شريكي براي او نيست بدين امر مامور شده ام و از مسلمانانم.

                                                              صحيفه المهدي عليه السلام ص62.63

 

 

عبادات مورد توجه حضرت مهدي عليه السلام

سيد احمد رشتي مي گويد : "

در سفر حج كه خدمت امام عصر عج الله تعالي فرجه الشريف مشرف شدم آن حضرت فرمود :

" چرا شما (نماز ) نافله نمي خوانيد ؟ نافله نافله نافله ! "

سپس فرمودند : " چرا شما (زيارت ) عاشورا نمي خوانيد ؟ عاشورا عاشورا عاشورا !"

بار ديگر فرمودند : " چرا شما ( زيارت ) جامعه نمي خوانيد ؟ جامعه جامعه جامعه !

                                                                            نجم الثقاب ص 466.465

 

فرمايشاتي از امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف به آيت الله مرعشي

مرحوم مرعشي در ضمن نقا جريان تشرف خود به محضر مبارك حضرت بقيه الله عليه السلام مي فرمايد:

" مجلس نزديك دو ساعت طول كشيد و در اين مدت مطالبي رد و بدل شد كه به بعضي از آنها اشاره مي كنم .از جمله مطالب در اين جلسه تاكيد ( آن حضرت ) بر تلاوت و قرائت اين سوره ها بعد از نماز هاي واجب بود :

بعد از نماز صبح سوره  ياسين

بعد از نماز ظهر سوره  نبا

بعد از نماز عصر سوره  نوح

بعد از نماز مغرب سوره  واقعه

بعد از نماز عشاء سوره  ملك

ديگر اين كه تاكيد فرمودند بر دو ركعت نماز بين مغرب و عشاء كه در ركعت اول بعد از حمد هر سوره اي خواستي مي خواني و در ركعت دوم بعد از حمد سوره واقعه را مي خواني و فرمودند : كفايت مي كند اين از خواندن سوره واقعه بعد از نماز مغرب چنانكه گذشت.

و تاكيد فرمودند : كه بعد از نماز هاي پنج گانه اين دعا را بخوان

 " اللهم سرحني عن الهموم والغموم و وحشه الصدرو وسوسه الشيطان برحمتك يا الرحم الراحمين"

وديگر تاكيد بر خواندن اين دعا بعد از ذكر ركوع در نماز هاي يوميه خصوصا ركعت آخر.

" اللهم صل علي محمد و آل محمد و ترحم علي عجزنا و اغثنا بحقهم"

شيفتگان حضرت مهدي  ج1 ص133

 

 

 

 

 

بار الها ! بر محمد و آلش درود فرست و معرفت برتري اين ماه و بزرگداشت احترامش و خود داري از محرمات در آن را به ما الهام كن و ما را به روزه داشتن آن با حفظ جوارح از گناهان و به كار بردن آنها در آنچه كه تو را خشنود مي نمايد ياري ده تا با گوشمان به گفتار لغو گوش نكنيم و با چشمانمان به تماشاي لهو نشتابيم و دستهايمان را به حرامي دراز نكنيم و به سوي ممنوع تو گام بر نداريم و شكمهايمان جز به حلال پر نشود و زبانمان به غير آنچه كه تو گفته اي كويا نگردد و جز در كاري كه به ثواب تو نزديك مي كند به كوشش بر نخيزيم و جز آنچهاز عقوبتت نگاه دارد فرا نگيريم آنگاه اين همه را از خود نمايي رياكاران و شهرت خواهي  شهرت طلبان خالص و پاك گردان به گونه اي كه كسي را با تو در اين امور شريك نكنيم و مقصد ومقصودي غير تو نداشته باشيم.

                                                                  فرازي از دعاي 44 صحيفه سجاديه

 

ویژه ایام ماه مبارک رمضان

" در رمضان زمان را از دست ندهيم "

 

رمضان يعني چه؟

 رمضان از مصدر " رمض " به معناي شدت گرما و تابش آفتاب بر رحل است.

انتخاب چنين وا‍ژه اي به راستي از دقت نظر ولطافت خاصي برخوردار است . چرا كه سخن از گداختن و گداخته شدن است.وشايد به تعبيري دگرگون شدن در زير آفتاب گرم و سوزان نفس وتحمل ضربات بي امانش _ زيرا رمضان ماه تحمل شدائد و عطش است _ مي باشد. عطشي ناشي از آفاتاب سوزان يا گرماي شديد روزهاي تابستان و عطش ديگر حاصل از نفس سركشي كه پيوسته مي گدازد و سوزش جبران ناپيري دار.

 

ارزش و جايگاه ماه رمضان

ماه رمضان ارجمند ترين و خجسته ترين هنگامه ي هستي است و خداوند آن را بر همه ي هنگامه هاي ديگر برتري بخشيده است. پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در آستانه اين ماه خطبه اي مي خواند و مردم را به شكوه آن آگاه مي ساخت. در اين آگاهه ها حتي نفس كشيدن در ماه رمضان عبادت شمرده شده است. زيباتريت تعبير از اين ماه همان است كه پيامبر فرمود :

" اين ماهي است كه در آن خداوند شما را به ميهماني خويش فرا خوانده است."

 

روزه داشتن / نگاهداري اندام هاي بدن و نيز انديشه و گمان از گناه / صدقه دادن به نيازمندان / فراوان خواندن قرآن / مهرورزيدن به بي كسان و يتيمان و فوماندگان / وآمرزش خواهي از كارهاي سفارش شده اين ماه به شمار مي روند.نيز بسيار سفارش شده است كه مومنان در اين ماه يكديگر را به هنگام افطار اطعام دهند گرچه بسيار كم باشد. از برآيند گفتارها و رفتارهاي پيشوايان پاك ما بر مي آيد كه خوشرفتاري با مردم و رعايت حقوق اجتماعي زمينه ي پيشرفت معنوي و بهره گيري از پاداش هاي اين ميهماني خجسته است .

در اين ميهماني گناهان بندگان چنان پاك مي شود كه گويي مي سوزند و ذوب مي گردند و به همين دليل نام "رمضان" بر اين ماه نهادند .

 

روزه داران واقعي چه كساني هستند ؟

امام صادق عليه السلام در اين باره مي فرمايند:

" روزه تنها نخوردن و نياشاميدن نيست و براي آن شرطي است كه تنها با رعايت آن روزه محقق مي گردد و آن نگاهباني معنوي و دروني است .

1)    زبان خود را از دروغ نگه داشتن .

2)    ديده هاي خود را از حرام پوشاندن .

3)    از حسد پرهيزيدن.

4)    غيبت نكردن.

5)    از ياد خدا و نماز غفلت نورزيدن.

6)    چنان بودن كه گويا قيامت و آخرت را در نظر خود و مرگ را در پيش رو داشتن.

 

نقش روزه در سلامت جسم و روان

اصولا فريضه روزه از دو جنبه عام وخاص متضمن تامين سلامت رواني در افراد مي گردد. لذا از آنجا كه عبادت بع در گاه حق از اعماق جان انسان ها بر يم خيزد ريشه تمام اختلالات رواني كه همان اضطراب مي باشد از نهاد آدمي دور شده و انسان به عنوان موجودي سر گشته به موجود آرام و وحدت يافته تبديل مي شود. فرد مومن در ماه رمضان كه ماه تربيت عملي نفس و تهذيب رفتار است طي يك برنامه زمان بندي شده مدون يك ماهه ضمن بازنگري به احوال و عملكردهاي گذشته خود به طور مستمر به پرورش بعد روحاني و معنوي خويش مي پردازد و با امساك از ارضاي پاره اي از غرايز خود نظير گرسنگي . تشنگي .... در طول روز ضمن تامين سلامت جسماني خود را از ورطه هولناك تعارض ها استرس ها و منازعات مادي صرف و وسوسه  كه منشاء بسياري از اضطراب ها و اختلالات رواني فارغ مي كند و يكسره جسم و جان خود را به دست مربي و سازنده خود مي سپارد  تا هرگونه اختلال و بي نظمي كه در مسير انسانيت انسان و سلامت روان او در جريان زندگي صورت گرفته است تصخيخ يا بازسازي نمايد.

 

بار الها !

بندگي بندگان فروتن و بزرگ دلي و واقع بيني خدا ترسان روزي ام كن.

به حق امان بخشي خود اي پناه دلها

 

آداب افطار

چه زيباست كه بنده روزه گزار به هنگام گشودن خويش ذهن و زبان و جانش را از شميم ياد دوست آكنده سازد و عطر اين ذكرها و عبادت ها را در بهارستان جان پراكنده سازد:

1)    به جا آوردن نماز مغرب پيش از روزه

2)    روزه گشودن با خرماي حلال

3)    احسان به ديگران به ويژه نيازمندان با صدقه اي خوراكي و افطاري

4)    خواندن سوره ي قدر

5)    خواندن اين ذكر " اللهم لك صمنا و علي رزقك افطرنا فتقبل منا انك انت السميع العليم "

خدايا ! براي تو روزه گزارديم و باروزي تو روزه گشوديم.

پس اينك آن را از ما بپذير كه تو خود شنوا و دانايي .

6)خواندن دعاي " الله رب النور العظيم ...".

ياد كردن آمرزش خدا به هنگام بر گرفتن نخستين لقمه :

"بسم الله الرحمن الرحيم . يا واسع المغفره اغفرلي "  . اي آمرزشت فرا گير ! مرا نيز بيامرز.

 

/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

 

اي آنكه پيش از هر چيز بود و آن گاه همه چيز را آفريد و پس از نابودي همه چيز باز زنده خواهد بود .

اي آنكه چيزي همانند او نيست . اي آنكه جز او معبودي در خور پرستش نيست نه در آسمان هاي فرازين و نه در زمين هاي فرودين خواه بالا و خواه زير و خواه در ميانه ي آنها ستايش از آن تو باد ستايشي كه هيچ كس جز خودت نمي تواند آن را در شمار آورد.

پس اينك بر محمد و خاندانش درود فرست درودي كه آن را نيز جز خودت كسي نتواند شمار كند.

 

*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

 

توسل به آقا صاحب الزمان

 

 

پروردگارا!

 

به حق وليت و حجتت بر بندگانت وبه جاي مانده ي تو ير روي زمين كه براي تو از دشمنانت و دشمنان رسولت انتقام ميگيرد

باقي مانده پدران طاهرش و وارث پيشينيان صالحش صاحب الزمان- كه درود خدا بر او و بر پدران بزرگوار ونيكوكار  گذشته اش باد – از تو ميخواهم به وسيله ي او براي من تحصيل و اثبات مافات كني و مرا از هر اندوه و همي نجات دهي و احسان قديمت را به من و احسان جديدت را برايم نگاه داري و بر من عطاياي زيبايت را كه نزد من است بيافزايي .

پروردگارا ! مرا به وسيله ي او كمك و ياري كن و مرا از بيم وه ر گرفتاري وسختي ودشواري در كار وبلا وحزن و قرض و مرض بيماري و آسيب و ظلم و ستم و فتنه در دين و دنيا و آخرتم به منت و مهرباني و بخشش و تفضل و مهرباني خويش نجات ده. اس كسي كه موسي را از فرعون كفايت كردي و محمد را – كه درود هاي خدا بر او وخاندان او باد – از آن چه او را نگران و پريشان حال ساخته بود كفايت كردي و اي كسي كه علي عليه السلام را از انچه او را درجنگ صفين امدوهگي ساخته بود كفايت كردي و اي كسي كه علي بي الحسين حضرت سجاد عليه السلام را در روز حره كفايت كردي و اي كسي كه جعفر بن محمد را از آبا دوانيق  كفايت كردي درود فرست بر محمد و خاندان او و از آنچه مرا در اين دنيا نگران و پريشان حال ساخته است و از هر آرامش و وقاري بدون بهشت كفايت فرما به رحمتت اي مهربان ترين مهربانان ! اي برآورنده حاجات ! اي بسيار بخشنده ي عطاياي كثير و مرغوب ! اي عطا كننده بسيار ! اي آزاد كننده اسيران !

پروردگارا ! همانا تو مي داني كه من مي دانم تو قادري در برآوردن حوائجم پس بر محمد و خاندان او درود فرست و پروردگارا ! در فرج و ظهور وليت و پسر دختر پيامبرت عجله كن واي خدا ! حوائج اهل بيت محمد را برآور

 و پروردگارا !  به حق محمد و اهل بيتش كوچك و بزرگ حوائج دنيا و آخرت را برايم در راحتي و آساني ا ز طرف خود و در عافيت بر آور و بر من نعمتت را كامل كن و بر من به حق ايشان كرامت خود را بسيار كن و به حق ايشان بر من لباس عافيت را بپوشان و بر من احسان خود را تفضل كن و به حق محمد و اهل بيتش در جميع تمور من برايم مدد كار و حافظ و ياور ونگهبان وسرپرست و پوشاننده و روزي رسان باش.

آن چه خدا خواست شد و آنچه نخواست نشد.

در روي زمين و آسمان هيچ چيز نيست كه خدا آن را بخواهد و او خدا را ناتوان كند.

او خواهد شد او خواهد شد .

ان شاء الله.                                                                      بحار جلد102 ص252 باب 10 ح 10

 

 

نیمه شعبان

تعظيم و تكريم شب و روز نيمه ي شعبان به خصوص شب آن

 

 

تكليف يعدي تعظيم و تكريم شب و روز نيمه ي شعبان به خصوص شب آن و انجام اعمال مخصوص آن است .اين شب به منزله ي شب قدر بوده . حائز اهميت بسياري است و از ازمنه ي مخصوص و منسوب به آن حضرت است .

 

امام باقر عليه السلام در فضيلت اين شب مي فرمايند:

" آن شب بعد از ليله الرغائب افضل شب هاست .در آن شب خداوند فضل خود را به بندگان عطا مي فرمايد و آن ها را به من وكرم خود مي آمرزد پس در آن شب در تقرب جستن به سوي خداي تعالي سعي و كوشش كنيد پس به درستي كه آن شبي است كه خدا به ذات مقدس خود قسم ياد فرموده كه سائلي را از درگاه خود دست خالي بر نگرداند مادامي كه سوال و طلب معصيت نكند و ان شب شبي است كه حق تعالي آن را از براي ما قرار داده است به مقابل آن كه شب قدر را براي پيغمبر ما قرار داد پس در دعا وثناي بر خداي تعالي كوشش كنيد."

 

از جمله فضايل و موجبات شرف و برتري اين شب بر ديگر شب ها و زمان ها ولادت با سعادت حضرت ولي عصر –ارواحنا له الفداء – در سحر اين شب است.

اعمال مخصوص اين شب و روز مبارك در كتب ادعيه آمده است كه بايد مورد توجه شديد مومنين و مورد عمل آنان قرار گيرند به ويژه احيا و شب زنده داري و انجام نماز ها دعاها و زيارت هايي كه روايت شده اند.

 

پامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله وسلم فرمودند :

" از نشانه هاي مهدي عليه السلام

سختگيري در برخورد با كارگزارا بخشندگي مال مهرباني و رحمت با تهيدستان است.

 

امام حسين عليه السلام فرمودند :

" صاحب الامر شمشيرش را به مدت هشت ماه بر شانه خويش مي گذارد( و به نبردي پيوسته مي پردارزد.)* "

 

امام صادق عليه السلام فرمودند:

" دانش 27 قسمت است .تمامي آنچه پيامبران آورده اند دو قسمت استن و مردم تا كنون بيش از دو قسمت را نشناخته اند چن قائم بپاي خيزد 25 قسمت ديگر را بيرون آورد و در ميان مردم بپراكند."

 

امام باقر عليه السلام فرمودند:

" چون قائم آل محمد صلي الله عليه و آله وسلم قيام نمايد خيمه هايي بر پاي دارد تا افرادي قرآن را آنگونه كه خداي نازل فرموده است به مردم بياموزند."

 

امام باقر عليه السلام فرمودند:

" چون قائم ما بپاي خيزد به طور مساوي تقسيم مي كند و در ميان خلق خدا –با نيك وبد- به عدالت رفتار مي نمايد."

 

 

 

بينوايم نواي من مهدي است

دردمندم دواي من مهدي است

من غريبم در اين زمان ولي

مونس و آشناي من مهدي است

گرچه از داغ هجر مي سوزم

راضيم جون شفاي من مهدي است

گه به يادش ز خواب بر خيزم

نيمه ي شب دعاي من مهدي است

من نخواهم بهشت بي مهدي

جنت با صفاي من مهدي است

در  دم مرگ با ولايت او

آخرين حرف ناي من مهدي است

چون قيامت ز خاك برخيزم

اندر آنجا نداي من مهدي است

آن كه در روز حشر مي بخشد

از عنايت خطاي من مهدي است

 

 

 

 

مولایم سرورم آقایم

 

میلادت مبارک

 

 

استقامت ومراقبت

استقامت

 

در دوران غيبت حضرت مهدي عليه السلام فتنه هاي فراوان پدد مي آيد و مشكلات بسيار بر سر راه  دينداران و پيروان ولايت و امامت ايجاد مي شود تا آنجا كه نگاهباني ايمان و مواظبت بر تقوي همچون كندن بوته ي خاري يا نگه داشتن قطعه سنگي گداخته با دست دشوار مي گردد.

امتحانات الهي يكي پس از ديگري براي مومنين پيش مي آيد و ميزان صبر و استقامت آنان را ه بوته امتحان مي گذارد.

امام صادق عليه السلام مي فرمايد:

" امر فرج براي شما نمي رسد مگر پس از نابودي نه به خدا سوگند ! نمي رسد مگر پس از آنكه خوب و بد از هم جدا شوند نه به خدا سوگند ! نمي رسد مگر پس از آنكه در اثر آزمايشات گوناگون خالص و پاك شويد .

اساسا انتظار با آن همه فضايل وبركاتي كه دارد جز با صبر وشكيبايي حاصل نمي شود.

پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند :

به وسيله ي صبر و استقامت منتظر فرج بودن عبادت است.

وامام رضا عليه السلام مي فرمايند:

چه نيكوست شكيبايي به همراه انتظار فرج... بر شما باد استقامت و شكيبايي .

 

 

مراقبت

 

تكليف ديگر مومن مراقبت است او بايد مراقب باشد درجات و مقامات معنوي وقرب او به آن حضرت نقصان نيابد و به دوري تبديل نگردد و دوستي و توجه آن حضرت را از دست ندهد .

مومن بايد مراقب باشد تا در انجام تكاليف خود در قبال آن حضرت كوتاهي وتساهلي نداشته باشد و انها را به بهترين صورت به جا آورد.

مومن بايد مراقب باشد كه در محضر امام زمان عليه السلام از ان چه باعث ناراحتي واندوهآن حضرت مي شود دوري كند و سعي نمايد تمام حالات حركات و سكنات او موافق خواست و اراده ي امام عليه السلام باشد. . لحظه اي از خواست و رضاي  ايشان كه رضاي خداوند متعال است غفلت ننموده ومرتكب اشتباه نگردد .

بر اساس روايات اهل بيت عليهم السلام اعمال شيعه  بر امام زمان عليه السلامعرضه مي شود به وي‍ژه در روزهاي دوشنبه پنج شنبه وجمعه در اين صورت بر شيعه لازم است مراقب باشد و عملي را مرتكب نشود كه حين عرض اعمال باعث شرمندگي او نزد امام عليه السلام شده و آن وجود مقدس را برنجاند .

از امام معصوم عليه السلام روايت شده است :

" اعمال امت در هر دوشنبه و پنجشنبه بر پيغمبر صلي الله عليه وآله وسلم عرضه مي شود پس به آن آگاه مي شود و هم چنين بر ائمه عرضه مي شود و به آن علم پيدا مي كنند. "

امام صادق عليه السلام مي فرمايند : " اعمال در روز پنجشنبه به رسول خدا و ائمه عليهم السلام عرضه ميشود."

مراقه به اين معنا است كه مومن در تمام اعمال افعال حركات و سكنات و در هر سخن و كلام خود مراقب امام خود باشد و بداند آن حضرت همه جا با اوست و آني از او جدايي وغفلت ندارد واو را فراموش نمي نمايد.

حضرت مهدي عليه السلام در نامه ي مبارك خود مي فرمايند:

" همانا بر احوال و اخبار شما اگاهيم و علم داريم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده نيست ."

حضرت مهدي عليه السلام مي فرمايند :

"همانا ما از رسيدگي و

سرپرستي شما كوتاهي واهمال ننموده وياد شما را از خاطر نبرده و فراموش نكرده ايم."

مومن بايد مراقب رضاي خداوند متعال باشد و بداند امام زمان عليه السلام خود به دنبال رضاي خداوند متعال است ورضاي خداوند متعال و رضاي آن حضرت با پيروي كامل از ان حضرت و دين خدا و از راه تهذيب نفس به دست مي آيد .

روشن است كه مراقبت و مراتب آن كم كم انسان را به نتيجه ي مطلوب و بالاترين مقامات قرب و سلوك الي الله مي رساند و داراي بيشترين حد اهميت است.

 

مومنان بايد دعا كنند تا خداوند انان را بر ولايت و مقامات قرب به ان حضرت ثابت قدم و راسخ نگه دارد و اين نعمت و موهبت از آنان سلب نشود و آنها را از دست ندهد .مثلا اگر از اصحاب و ياوران و شيعيان آن حضرت هستند اين مر و اين موهبت محفوظ بماند و در آن تغييري حاصل نشود و استبدال به غير نگردد چنان كه در دعا مي خوانيم :

" و غير ما را به جاي ما قرار نده كه همانا گذاشتن ديگري ه جاي ما براي تو آسان است و چيزي نيست در حالي كه براي ما بسيار سنگين و گران است. "

 

* / دعا برترين عبادت هاست دعا كنيد و بر انچه تشويق شديد رغبت بورزيد

دعوت خدا را اجابت كنيد تا رستگار شويد و از عذابش نجات يابيد.       امام صادق عليه السلام

 

* / مرا بخوانيد كه شما را اجابت خواهم كرد آنان كه از پرستشمن سر باز مي زنند

 به زودي در خالي كه خوار  باشند وارد دوزخ خواهند شد .              غافر 60

 

                                                            

 

                                                  

 

خستگان عشق را ايام درمان خواهد آمد

غم مخور آخر طبيب دردمندان خواهد آمد

آنقدر از كردگار خويشتن اميدوارم

كه شفا بخش دل اميدواران خواهد آمد